La CUP valora positivament que la Paeria retoqui l’ordenança del civisme, però denuncia que ho hagi fet sense escoltar les entitats del tercer sector

La Candidatura d’Unitat Popular de Lleida celebra que la Paeria hagi decidit finalment revisar l’ordenança del civisme i deixar de multar la pobresa i els treballs sexuals al carrer. La formació considera que aquest és un èxit de totes les entitats del tercer sector i dels moviments socials que, des de l’aprovació de l’ordenança del civisme l’any 2006 per part del tripartit, han estat contraris a la via prohibicionista. Tanmateix, la CUP denuncia que la Paeria hagi elaborat i anunciat la mesura sense escoltar abans les propostes de les entitats locals que treballen diàriament amb els col·lectius afectats.

La necessitat de revisar les ordenances de civisme municipals neix en el marc del Ple Monogràfic sobre la Pobresa a Catalunya, celebrat el passat mes de març al Parlament. A instàncies de la CUP, el ple va incloure un apartat que instava els ajuntaments catalans a revisar les ordenances de civisme locals. La CUP de Lleida ja va impugnar l’ordenança del civisme de la Paeria l’any 2006, immediatament després de la seva aprovació per part del tripartit municipal. La formació considerava que la llei municipal impulsava el “proxenetisme institucional”, al voler recaptar diners dels guanys de les treballadores sexuals del carrer. Segons la militant de la CUP, Esther Sancho, “aquesta ordenança criminalitzava la prostitució i la pobresa, en comptes de vetllar per la seguretat de les treballadores sexuals o de posar eines per a la reversió de la situació econòmica acutal i treballar amb les entitats socials per tal d'aconseguir una reinserció sociolaboral de les persones amb risc de vulnerabilitat i exclusió social”.

Finalment, la CUP de Lleida lamenta la manca de rigor de la regidora Sara Mestres, quan interpel·la directament la formació per dir que a Lleida, a diferència de Barcelona, han suprimit els treballs en benefici de la comunitat per una demanda de la CUP. Aquestes declaracions demostren una profunda ignorància de les competències legalment atribuïdes al municipi, ja que Lleida no disposa de competències legals per imposar els treballs en benefici de la comunitat, a diferència de Barcelona, que compta amb la Carta de la Ciutat de Brcelona i que li atorga, per tant, aquesta potestat legal. La CUP de Lleida considera que el govern tripartit municipal va aprovar una burda còpia de l’ordenança del civisme de Barcelona. La primera versió lleidatana del text plantejava, fins i tot, multar les lleidatanes i els lleidatans per certes actuacions “a les platges”.