8 de març, continua la lluita per la dignitat de les dones

Eva Carreras, militant de la CUP Lleida

Enguany la nostra ciutat commemora el Dia Internacional de la Dona Treballadora el mateix mes en que ha entrat en vigor la imposició de multes d’entre 300 a 3000 euros a les treballadores sexuals que es troben exercint al carrer. La prostitució és sense cap mena de dubte una forma de violència contra les dones, al mateix temps que constitueix una realitat social complexa i molt diversa en els seus casos, que necessita de mesures socials, econòmiques i laborals específiques i fins i tot personalitzades. Per aquest motiu, la resposta de la Paeria a un problema tant complex com aquest mai no pot ser el de protagonitzar una escalada punitiva en contra de les dones a la nostra ciutat, creant normatives que no venen a pal·liar la situació social de les dones abocades al treball sexual al carrer sinó a intentar invisibilitzar-les.

Cal abolir l’ordenança de civisme i la tipificació que en fa del treball sexual, perquè reforça la imatge degradant de les dones, perquè al sancionar-les es criminalitza les víctimes d’una situació discriminatòria i de violència, i perquè no es poden solucionar els problemes socials a cop de multa. La regidora de Seguretat ens contestava recentment les nostres al·legacions contra l’ordenança, tot emparant-se en l’aprovació del Pla Integral d’Intervenció sobre el Treball Sexual a Lleida, un instrument que seria idoni per a l’abordatge transversal i en xarxa de mesures socials envers la situació de les dones que exerceixen el treball sexual, si no coexistís amb mesures punitives com l’ordenança de civisme, de rang normatiu clarament superior i que ha estat aprovada amb caràcter previ al pla i no a la inversa, és a dir, sense comptar amb una prospectiva-diagnosi abans d’emprendre mesures de cap tipus, i menys encara, de caire punitiu.

Aquesta manca de coherència a l’hora d’impulsar polítiques públiques, com si es tractés ben bé de dues accions descompassades provinents de diferents organismes, junt a la falta de suficients recursos assignats per a l’execució efectiva del Pla, posa sobre la taula quines són les prioritats de l’actual govern municipal: primer l’ocultació estètica de la pobresa i la marginació, després i de forma tímida les accions per la igualtat. Des de la CUP volem denunciar avui la persecució de les dones que exerceixen la prostitució a la nostra ciutat per part dels poders públics que han d’ajudar-les a sortir-ne, volem donar veu a les sense-veu i reclamar per a elles tota la dignitat com a dones i com a persones.