El dret a discrepar

Rubèn Cobo, militant de la CUP Lleida

L’altre dia vaig tindre l’ocasió d’assistir a una activitat organitzada per l’Assemblea de Joves de Lleida en la que el grup de joves, mitjançant una paròdia teatralitzada, denunciaven les polítiques immobiliàries de la Paeria i l’especulació que s’ha dut a terme de forma sistemàtica en la ciutat. Alhora, denunciaven el saló immobiliari de Lleida com a paradigma de les seves queixes.

La crítica política és, no cal dir-ho, un dels màxims exponents de la democràcia i qualsevol sistema que se’n digui ha de protegir-la i, evidentment, no perseguir-la per molt que no estigui d’acord amb el que diu o per molt que aquesta li cogui. Actuacions com la de la setmana passada, que no era el primer cop que es produïen, en que la policia municipal va identificar i denunciar als joves, atorguen a aquest cos un paper més semblant al de policia política que no pas el paper de policia de proximitat que diuen tenir. Per molt que la legalitat empari l’actuació policial, des d’un punt de vista ètic no hi ha ordenança de civisme que es pugui posar per sobre del dret a la discrepància. Quan es permet que la crítica sigui silenciada estem davant la mostra evident que els nostres governants han anat massa lluny en la seva funció i cal replantejar-se quin és l’objectiu d’algunes normatives.

Vivim, malauradament, en una societat desmobilitzada en la que, massa sovint, els joves són víctimes del consumisme  i el idealisme cau en el sac de les paraules malsonants. L’actuació de grups com l’AJL és imprescindible per la salut democràtica de ciutats com la nostra on calen grups de joves actius que aportin al debat polític de la ciutat el seu punt de vista. Fomentar des de l’ajuntament a través d’ordenances absurdes el seu desgast utilitzant la persecució i la denúncia només fan que afeblir, encara més, la democràcia i la participació ciutadana. Tanmateix, després del que vaig poder veure la setmana passada, estic segur que els centenars d’euros en multes que porten acumulats fins al moment no aconseguiran silenciar la seva veu rebel.